THE LAST SERMON OF HOLY PROPHET (P.B.U.H)
English
(Compulsory) For Class IX - Unit 1
Ethics
Character builder - Questions and Answers
THE
LAST SERMON OF HOLY PROPHET (P.B.U.H)
Q.1: When and where was our Prophet (P.B.U.H) born? What tribe (گروہ /قبیلہ) or family did he belong to?
Ans: Our beloved Prophet Muhammad (PBUH) was born in 571 A.D. in
Makkah, Saudi Arabia. Some historians (تاریخ دان) say that he was born in 570 A.D. He belonged (تعلق ہونا) to the noble (شریف) family of Quraish.
ہمارے
پیارے نبی حضرت محمد صلی اللہ علیہ وسلم 571 عیسوی میں مکہ مکرمہ، سعودی عرب میں
پیدا ہوئے۔ بعض مؤرخین(تاریخ
دان) کا کہنا ہے کہ وہ 570ء
میں پیدا ہوئے تھے ان کا تعلق قریش کے معزز(شریف)
خاندان سے تھا۔
Q.2: What did the Quraish worship or believe in? What did the Holy
Prophet (PBUH) ask / say to them?
Ans: The Quraish used to worship (عبادَت) idols (مورتی / بُت) and did not believe in one God. The Holy Prophet (PBUH) asked
the Quraish not to worship their false gods. He told them that he was the
Prophet of Allah and asked them to accept Islam and to worship the One and only
true God.
قریش
بتوں کی پوجا کرتے تھے اور ایک خدا کو نہیں مانتے تھے۔ حضور (ص) نے قریش سے کہا کہ
وہ اپنے جھوٹے معبودوں کی عبادت نہ کریں۔ انہوں نے انہیں بتایا کہ وہ اللہ کے نبی
ہیں اور ان سے کہا کہ وہ اسلام قبول کریں اور ایک اور واحد سچے خدا کی عبادت کریں۔
Q.3: What was the reaction of the Quraish to the Holy Prophet's
(PBUH) preaching? Why did the Quraish oppose (مخالفت کرنا) them?
Ans: They opposed this new faith (مذہب), and most of them refused (انکار کرنا) to accept Islam. They thought that he was
against their gods and their ancestors (دادا پردادا / آباواجداد). They wanted to go on worshipping idols and did not believe in
one God.
انہوں
نے اس نئے عقیدے کی مخالفت کی، اور ان میں سے اکثر نے اسلام قبول کرنے سے انکار کر
دیا۔ ان کا خیال تھا کہ وہ ان کے دیوتاؤں اور ان کے باپ دادا کے خلاف ہے۔ وہ بتوں
کی پوجا کرتے رہنا چاہتے تھے اور ایک خدا کو نہیں مانتے تھے۔
Q.4: Why did the Holy Prophet (PBUH) ask the believers to migrate (ہِجرَت کرنا) to Madina?
Ans: Most of the people of Makkah refused to accept Islam. They
opposed this new faith so much that the Holy Prophet (PBUH) had to ask the
believers to migrate to Yathribs, a city 320 km (200 miles) north of Makkah, as
they were in great trouble and agony in Makkah.
مکہ
کے اکثر لوگوں نے اسلام قبول کرنے سے انکار کر دیا۔ انہوں نے اس نئے عقیدے کی اس
قدر مخالفت کی کہ حضور نبی اکرم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کو مکہ مکرمہ کے شمال میں
320 کلومیٹر (200 میل) دور واقع شہر یثرب کی طرف ہجرت کرنے کا حکم دینا پڑا کیونکہ
وہ مکہ میں سخت پریشانی اور اذیت میں تھے۔
Q.5: Why did Prophet Mohammad (PBUH) migrate to Medina?
Ans: With time, as many people started accepting his message and
converting to Islam, the Quraish became more aggressive and started making
attempts on his life. Hence, when Prophet Muhammad (PBUH) got positive signals
from Yathrib, he also decided to emigrate there.
وقت
گزرنے کے ساتھ ساتھ جب بہت سے لوگوں نے اس کے پیغام کو قبول کرنا اور اسلام قبول
کرنا شروع کیا تو قریش اور زیادہ غُصّہ ہوتے گئے اور ان کی جان پر حملے کرنے لگے۔
چنانچہ جب رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم کو یثرب سے مثبت اشارے ملے تو آپ نے بھی
وہاں سے ہجرت کا فیصلہ کیا۔
Q.6: What is meant by Hijra? Where did it take place?
Ans: Hijra means to migrate to a safer place for the safety of life
and faith. The Prophet (PBUH) migrated and on 2nd July, 622 A.D. entered the
city Yathrib (Madina). This event is known in history as hijra. It marks the
beginning of the Islamic calendar.
ہجرت
کا مطلب جان اور ایمان کی حفاظت کے لیے محفوظ جگہ کی طرف ہجرت کرنا ہے۔ آپ صلی
اللہ علیہ وسلم نے ہجرت فرمائی اور 2 جولائی 622ء کو یثرب (مدینہ) شہر میں داخل
ہوئے۔ یہ واقعہ تاریخ میں حجرہ کے نام سے جانا جاتا ہے۔ یہ اسلامی کیلنڈر کے آغاز
کی نشاندہی کرتا ہے۔
Q.7: At the time of arrival of Prophet Muhammad (PBUH) in Madina,
which groups of people used to live there?
Ans: At the time of arrival of Prophet Muhammad (PBUH) in Madina,
the city had four broad (بڑے) groups of people.
·
There were the
Muslims; including those who were from Madina and those who had emigrated from
Makkah.
·
Then, there
were the hypocrites; that is those who embraced Islam in name only, but
actually were against it.
·
Additionally,
there were the people from Aws and Khazraj tribes, who were still pagans but
were likely to accept Islam.
·
Finally, there
were Jews, who were huge in number and formed an important community there.
رسول
اللہ صلی اللہ علیہ وسلم کی مدینہ تشریف آوری کے وقت شہر میں لوگوں کے چار بڑے
گروہ تھے۔
·
وہاں مسلمان تھے۔
ان میں سے جو مدینہ سے تھے اور جو مکہ سے ہجرت کر کے آئے تھے۔
·
پھر، منافقین تھے۔
یہ وہ لوگ ہیں جنہوں نے صرف نام پر اسلام قبول کیا لیکن حقیقت میں اس کے خلاف تھے۔
·
مزید، اوس اور
خزرج قبائل کے لوگ بھی تھے، جو ابھی تک کافر تھے لیکن اسلام قبول کرنے کا امکان
تھا۔
·
آخر میں، وہاں
یہودی تھے، جن کی تعداد بہت زیادہ تھی اور انہوں نے وہاں ایک اہم کمیونٹی تشکیل
دی۔
Q.8: To ensure that people of Madina live in peace, what did the
Holy Prophet (PBUH) do for that?
Ans: In order to ensure that all groups of people in Madina lived
peacefully with each other, Prophet Muhammad (PBUH) invited the leading
personalities of all the communities to discuss that matter. He wanted the
different groups to reach a formal agreement for harmony among the communities
and for the security of the city of Madina. He succeeded in drawing up the
Constitution of Madina, also known as the Charter of Madina, through which a
kind of understanding (سَمَجھ بُوجھ) was developed among all the communities living in Madina.
اس
بات کو یقینی بنانے کے لیے کہ مدینہ میں لوگوں کے تمام گروہ ایک دوسرے کے ساتھ امن
سے رہیں، پیغمبر اسلام (ص) نے تمام برادریوں کی بَڑی شخصیات کو اس معاملے پر بات چیت کے لیے دعوت دی۔ وہ چاہتا تھے کہ مختلف گروہ برادریوں کے
درمیان ہم آہنگی اور مدینہ شہر کی سلامتی کے لیے ایک رسمی معاہدہ کریں۔ وہ مدینہ
کا آئین تیار کرنے میں کامیاب ہوئے، جسے میثاق مدینہ بھی کہا جاتا ہے، جس کے ذریعے
مدینہ میں رہنے والی تمام برادریوں کے درمیان ایک قسم کی تفہیم(سَمَجھ بُوجھ) پیدا
ہوئی۔
Q.9: What were mentioned in the Charter of Madina?
OR What are the three main points of Charter of Madina?
Ans: The three main points of the Charter of Madina were:
·
It was
mentioned the rights and duties of the Muslims and the Jews of Madina, gave
freedom of religion.
·
And prohibited (منع کرنا)
any alliance (اِتحاد) with the outside enemies.
·
It also
declared that any dispute (جھگڑا /اختلاف) would be referred to Prophet Muhammad ﷺ for settlement (تصفیہ
/ حل).
میثاق
مدینہ کے تین اہم نکات یہ تھے:
·
اس میں مسلمانوں
اور مدینہ کے یہودیوں کے حقوق و فرائض کا ذکر کیا گیا، مذہب کی آزادی دی گیٔ۔
·
اور باہر کے
دشمنوں کے ساتھ کسی قسم کے اتحاد سے منع کیا۔
·
یہ بھی اعلان کیا
کہ کسی بھی جھگڑا
کی تصفیہ(حل) کے لیے رسول اللہ ﷺسے رجوع کیا
جائے گا۔
Q.10: What steps did the Holy Prophet (PBUH) take to consolidate (مستحکم /مَضبُوط) the Muslim community in Madina?
[Note: half of this question belongs to question number 7]
Ans: First of all, in order to establish an atmosphere of peace in
Madina, he succeeded in drawing up the Constitution of Madina, also known
as the Charter of Madina, between all the groups of Madina, through which a
kind of understanding was developed among all the communities living in Madina.
In later years, he unified the different Arab tribes under Islam, carried
out social and religious reforms, and administrative developments that further
consolidated (مستحکم
/مَضبُوط)
the Islamic community in Madina.
سب
سے پہلے مدینہ میں امن کی فضا قائم کرنے کے لیے مدینہ کے تمام گروہوں کے درمیان
دستورِ مدینہ تیار کرنے میں کامیاب ہوئے، جسے میثاقِ مدینہ بھی کہا جاتا ہے، جس کے
ذریعے سب کے درمیان ایک قسم تفہیم(سَمَجھ بُوجھ) پیدا ہوئی۔ مدینہ میں رہنے والی
کمیونٹیز بعد کے سالوں میں، اس نے مختلف عرب قبائل کو اسلام کے تحت متحد کیا،
سماجی اور مذہبی اصلاحات کیں، اور انتظامی ترقیاں کیں جنہوں نے مدینہ میں اسلامی
کمیونٹی کو مزید مستحکم(مَضبُوط) کیا۔
Q.11: When did the Holy Prophet (PBUH) undertake his farewell
pilgrimage to Makkah? What is its significance?
OR When and where did the Holy Prophet (PBUH) deliver his last
(hajj) sermon? What is its significance?
Ans: In the year 10 A.H., Prophet Muhammad (PBUH) undertook
his farewell pilgrimage to Makkah. This farewell pilgrimage is one of the most
significant historical events for the Muslims, for it was the first and last
pilgrimage made by Prophet Muhammad (PBUH), as well as an occasion when
he taught Muslims how to perform Hajj.
Prophet Muhammad (PBUH) delivered his last (Hajj) sermon in
the Uranah valley of Mount Arafat, on 9th of Dhu al-Hijjah, 1 A.H. (6th March
632).
سنہ
10 ہجری میں رسول اللہ ﷺ نے مکہ مکرمہ کی الوداعی حج کیا۔ یہ الوداعی حج مسلمانوں
کے لیے سب سے اہم تاریخی واقعات میں سے ایک ہے، کیونکہ یہ رسول اللہﷺ کا پہلا اور آخری حج تھا، اور ساتھ ہی ایک ایسا
موقع تھا جب انھوں نے مسلمانوں کو حج کرنے کا طریقہ سکھایا تھا۔
نبی
اکرم صلی اللہ علیہ وسلم نے 9 ذی الحجہ 1 ہجری (6 مارچ 632) کو میدان عرفات کی
وادی یورانہ میں آخری خطبہ دیا۔
Q.12: What are the three points of the last (Hajj) sermon of the
Holy Prophet (PBUH)?
Ans: The three main points of the last (hajj) sermon of Prophet
Muhammad (PBUH) are:
·
Regard the life
and property of every Muslim as a sacred (مُقَدَّس) trust.
·
The superiority
of men is not based on blood and wealth. In the sight of Allah everybody is
equal. Only the goodness of a man makes him superior to others. The most
righteous is the most honourable.
·
All the Muslims
are brothers to each other.
رسول
اللہ ﷺ کے آخری خطبہ حج کے تین اہم نکات یہ ہیں:
·
ہر مسلمان کی جان
و مال کو ایک مقدس امانت سمجھو۔
·
مردوں کی برتری
خون اور مال کی بنیاد پر نہیں ہے۔ اللہ کے نزدیک سب برابر ہیں۔ انسان کی نیکی ہی
اسے دوسروں سے برتر بناتی ہے۔ سب سے زیادہ پرہیزگار سب سے زیادہ عزت والا ہے۔
·
تمام مسلمان ایک
دوسرے کے بھائی ہیں۔
Q.13: What did the Holy Prophet (PBUH) say about women in your last
sermon?
Ans: He said, "It is true that you have certain rights with
regards to your women, but they also have rights over you."
آپ
صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: یہ درست ہے کہ تمہاری عورتوں پر تمہارے کچھ حقوق
ہیں لیکن ان کے بھی تم پر حقوق ہیں۔
Q.14: What makes a man superior to others?
Ans: All mankind is from Adam and Adam
was created from dust. Only the
goodness of a man makes him superior to others. No Arab is superior to a
non-Arab. Nor is a white man in any way better than a black man. The claims to
greatness founded on blood and wealth are false.
تمام
انسان آدم سے ہیں اور آدم کو مٹی سے پیدا کیا گیا ہے۔ انسان کی نیکی ہی اسے دوسروں سے برتر بناتی ہے۔ کوئی
عرب کسی عجمی پر فضیلت نہیں رکھتا۔ نہ ہی ایک سفید فام آدمی کسی بھی طرح سے سیاہ
فام آدمی سے بہتر ہے۔ خون اور دولت کی بنیاد پر عظمت کے دعوے جھوٹے ہیں۔
Q.15: What did the Holy Prophet (PBUH) say about the Muslims?
Ans: All mankind is from Adam and Adam was
created from dust. He said that a Muslim is another Muslim's brother. All the Muslims
are brothers among themselves. He also said that regard the life, honour and
property of every Muslim as a sacred trust.
انہوں
نے کہا کہ ایک مسلمان دوسرے مسلمان کا بھائی ہے۔ تمام مسلمان آپس میں بھائی بھائی
ہیں۔ انہوں نے یہ بھی کہا کہ ہر مسلمان کی جان، عزت اور مال کو ایک مقدس امانت
سمجھو۔
Q.16: What does the last sermon teach us?
Ans: The last sermon teaches us that:
·
None shares the
authority and power of God.
·
The whole
humanity is the offspring of Adam and the most righteous is the most
honourable.
·
Only the
goodness of a man makes him superior to others.
·
All the Muslims
are brothers to each others.
·
Life, honour
and property of every Muslim is sacred trust.
·
Hurt no one so
that no one may hurt you.
·
"Beware of
Satan, for the safety of your religion. He has lost all hope that he will ever
be able to lead you astray in big things, so beware of following him in small
things."
Q.17: If the Muslims follow the messages given in the last sermon
of the Holy Prophet (PBUH), what will be the result?
Ans: The messages conveyed in the last sermon are for all times. If
the Muslims follow these messages, the result will be a fair and equitable
society, in which there will be honesty and justice, and meritocracy will be
the guiding principle.
(note: The answer of below question is taken from old book)
Q.18: When, Where and on what three principles did the Holy Prophet
(PBUH) found an Islamic Society? (KHI* Board-Science group 2005, 2009, 2011)
Ans. After migration, the Prophet Muhammad (PBUH) founded an
Islamic Society in Medina based on the following three principles:
·
All power
belongs to Allah.
·
Mohammad (peace
be upon him) is the prophet of God.
·
All Muslims are
brothers to one another.
Comments
Post a Comment
Message